Pages

Tuesday, October 15, 2013

Ciri-ciri sahabat yang baik

Ok, kalau entri sebelum ni kita dah lihat petua untuk memilih sahabat, jadi kali ni kita lihat pula ciri-ciri yang patut ada pada seorang sahabat yang baik melalui nasihat Al-Qomah kat anaknya.


Nasihat Al-Qomah kepada puteranya berkenaan sahabat:

 “Wahai puteraku, sekiranya engkau merasakan perlu untuk bersahabat dengan seseorang maka hendaklah engkau memilih teman-teman yang memiliki sifat yang berikut iaitu

- Jika kamu ditimpa bencana maka temanmu itu akan cuba melakukan sesuatu untuk menghilangkan dan meringankan kesusahanmu itu

- Jika kamu meminta sesuatu bantuan atau pertolongan dari temanmu itu maka ia akan segera mengusahakannya

- Jika kamu merancang sesuatu maka temanmu itu akan turut membantumu dengan memberikan pandangannya

-Jika kamu bercakap-cakap dengannya maka temanmu itu akan membenarkan kata-katamu (jika ia memang suatu kebenaran)

-Jika temanmu itu melihat sesuatu yang tidak baik dari perbuatan atau perkataanmu maka dia akan menutupinya

-Jika kamu mengeratkan hubungan persahabatan dengan temanmu itu maka dia akan membalas dengan baik pertalian persahabatan itu

-Jika kamu menghulurkan sesuatu kebaikan kepada temanmu itu maka ia akan menerimanya dengan baik malah membalasnya kembali

- Jika temanmu mendapat sesuatu kebaikan atau kebajikan darimu maka ia akan mengingati, menghargai dan menyebutkan akan kebaikanmu itu

-Jika kamu berdiam diri atau kerana malu untuk menerima sesuatu darinya maka dia akan bertanyakan akan kesusahanmu itu

-Jika kamu berselisih faham dengan temanmu itu maka ia lebih rela mengalah demi untuk memelihara persahabatan itu. 

Namun begitu, kita perlu sedar juga dua perkara. Pertamanya kita sebagai manusia yang serba kekurangan mana mungkin boleh memuaskan hati semua orang. Adakalanya kita pun ada masa yang kita dalam keadaan mood baik dan tidak. Jadi jangan lah kita mengharapkan sahabat kita itu sempurna seperti yang kita bayangkan sebab tiada manusia yang sempurna hatta diri kita sendiri pun. Kalau kita dok nak menilai orang satu persatu, nescaya kita takkan ketemu seorang pun sahabat yang baik. Setiap manusia ada baik dan buruknya. Terimalah dengan hati yang terbuka setiap baik dan buruk sahabat korang tu. Mana yang baik tu kita jadikan contoh dan hargai, mana yang buruk tu pula kita tegur dengan cara yang berhikmah dan kita jadikan iktibar buat diri kita. Setiap orang ada nilai dan keistimewaan mereka sendiri. Keduanya, jangan lah kita hanya mengharapkan sahabat kita sahaja yang bersifat seperti di atas sebaliknya diri kita sendiri tidak pun berusaha memiliki sifat-sifat baik sebagai sahabat. Perlulah ada ''give & take", orang buat baik kita balas baik malah kalau orang buat jahat kat kita sekali pun tak rugi kita balas dengan kebaikan sebab setiap kebaikan yang kita buat tu hakikatnya untuk diri kita sendiri. Paparan diatas hanyalah sekadar perkongsian dan rujukan dalam kita perbaiki sifat kita sebagai sahabat kepada sahabat kita. Moga perkongsian kali ini bermanfaat untuk kalian semua.. Wallahua'lam..